Monday, January 15, 2018

Juustoton elämäni - hyvän ihmisen viikko 1

Vegaanivinkki nro 1: Syö älyttömän paljon kasviksia.
Alkoholi: 0

Vegaaninen ruokavalio: 90%

Herkkuja: 1 Digestive-keksi

Shoppailu: 0

Liikunta: 3 x kävelylenkkiä + 1 x kehittelemäni kevyt "hiekkalaatikkojumppa"

Paino: - 1 kg

Totesin ekalla viikolla vegaanisten valintojen tekemisen helpommaksi kuin kuvittelin. Jotenkin ajattelin, että ilman juustoa ei vaan voisi elää.

Mutta niin vaan oon elänyt. Ihan koko viikon. Ei juustosipruakaan! *henkinen yläfemma*

Olen myös tajunnut, että kasvissyöjänä mun työpaikkaruokailu on perustunut aika pitkälti just juustoon. Ei kovin terveellistä. Ehdottomasti tarkastelun paikka, koska syön siellä useamman kerran viikossa päivän pääateriani.

Pelkäsin itse asiassa, etten löydä vegaanista syötävää duunista, mutta toistaiseksi olen löytänyt. Ja puhelimen ruokapäiväkirjasovelluksen mukaan saan tarpeeksi kaikkia ruoka-aineitakin. Okei, muutaman kerran olen syönyt kananmunia ja luonnonjugurttia.

Sitten on monta pientä ratkaisua, joihin vaikuttaa moni tekijä... yhdellä lounaalla kieltäydyin kahvista kun ei ollut kasvismaitoa laittaa sekaan (en pysty juomaan mustaa kahvia), mutta aamupalatreffeillä en voinut jättää kahvia väliin vaan oli otettava tavan maidolla.

Ja siis täytyy sanoa, että 90% vegaanius on mulle täysin sopiva tie. Ihan tarpeeksi hyvää ihmisyyttä. Mahdottomalta tuntuva ehdottomuus saattaa monelle pilata koko homman heti alkuunsa. Ja koko elämän kestäviä valintoja minä tässä ainakin olen katsastamassa enkä kituuttamassa kuutta viikkoa.

Tärkein oivallus viime viikolla olikin, että en kärsinyt millään tavalla.

Olen sellainen ihminen, jolle jonkun asian päättäminen voi olla vaikeaa, mutta päätöksessä pysyminen ei. Mä vaan toimin sitten niin. En mä lounasruokalassa katso, mitä muuta on tarjolla ja voivottele kun en voi ottaa. Mä katson listaa sillä silmällä, että mikä siellä sopii mulle.

Sama taktiikka on ollut käytössä jo äitiyslomalta palatessani lounaspaikan jälkkereiden suhteen. Ei tarvitse joka päivä surkutella vitriinin edessä, mitä herkkuja siellä ois taas tarjolla, kun on päättänyt ettei ota.

Ja tietysti tähän elämän veganisoimiseen auttaa se, että on pohjana kasvisruokavalio. Ja tietty herkuttelemattomuuteen auttaa se, että sitä on tehnyt jo puolisen vuotta.

En siis tiputtanut hanskoja jokapäiväisten karkkipussien ja lihapatojen äärellä.

Seuraavaa viikkoa kohti!

No comments:

Post a Comment